Żak, czyli po naszemu Jacek :D

Żaki opisuje się jako ewolucyjne rozwinięcie wierszy – czyli kosza do połowu ryb. Jak daleko sięga ich historia? Nie wiadomo. Najstarszy materiał dotyczący tego narzędzia znalazłem u Hensla.Image

Tradycyjnie nazwany żakiem do połowu węgorzy, choć nie tylko do tego celu służy. Bożena Stelmachowska w “Zwyczajach rybaków kaszubskich” pisze o używaniu tego typu pułapek m.in. do połowu śledzi. Oczywiście żaki nadmorskie były znacznie większe niż te używane na jeziorach i rzekach. Nad morzem wszystko jest większe.

Podjąłem próbę odtworzenia żaka. Obręcze zrobiłem z leszczyny (średnica nieduża, około 50 cm). Obszyłem je siecią lnianą. Zrobiłem duże oka, a to ze względu na przyrodzoną niecierpliwość. Szybko chciałem zobaczyć jak mi to wyjdzie.

Wykonałem żak jednoskrzydłowy. Skrzydło długości około metra, zbrojone w pływaki z kory sosnowej i kamienne grążele.

Efekt poniżej.

Image

Leave a Reply

